top of page

PICTURA PRIJS / 2022

Het is dit jaar de 14e keer dat de Pictura Prijs wordt uitgereikt. Een jury bestaande uit een oneven aantal mensen uit de kunstwereld beoordeelt het werk en kiest de winnaar. De prijs bestaat uit een bedrag van 1500 euro en een (solo)tentoonstelling. De jury bestaat dit jaar uit: Wilma Sütö (curator moderne en hedendaagse kunst van het Dordrechts Museum) Akmar (kunstenaar, haar werk was te zien in ‘Then as Now’, Pictura, 2020) Rebecca Nelemans (kunsthistoricus en mede curator van de biënnale in Oosterhout) 

JURYRAPPORT

Wij als jury hebben met veel plezier de werken van De salon der leden bekeken. Dit jaar was het De salon der Leegte. Dit brede thema kan vanuit vele perspectieven benaderd worden. Deze veelzijdigheid is dan ook terug te zien in de tentoonstelling. Wij hebben in alle openheid gekeken naar de werken. Voor de Pictura Prijs zijn we alle drie eerst onafhankelijk van elkaar door de zalen gegaan om de kunst te bekijken. En hebben we ieder op eigen houtje een top 5 gekozen. Meteen waren we het eens: de eerste prijs is dan ook unaniem gekozen.

Maar eerst twee werken waar we ook niet omheen konden of wilden. Daarom hebben we ervoor  gekozen twee kunstenaars eervol te vermelden. De veelzijdigheid van de inzendingen wordt in deze keuze weerspiegeld. Qua medium en techniek.

Christina de Vos maakte het werk The Blind Painter. We zien een figuur met een blindengeleiden hond. De voorstelling is deels met grove steken op het doek genaaid. Die steken herinneren aan littekens, maar geven het doek ook een venijnige beet. Het werk heeft een autobiografische aanleiding, Christina de Vos kampte met oogproblemen. Zonder die persoonlijke geschiedenis te kennen waren wij als jury al geraakt door het sterke karakter van de figuren in haar werk die zowel menselijk als dierlijk zijn. Hun uitstraling is sterk en kwetsbaar, intiem en agressief. De Vos heeft een open manier van schilderen, maar gebruikt het materiaal ook om de betekenis op te roepen.

Christina gefeliciteerd met deze eervolle vermelding!

 

Het werk dat ook een eervolle vermelding verdient, was al zichtbaar op weg naar Pictura. In tegenstelling tot andere affiches communiceert het de Leegte zelf. Is het wel geschikt als affiche? In de tentoonstelling ontwikkelt het spel van weglaten zich nog verder. In twee gradaties kantelt het beeld naar nog meer leegte.

Marleen Oud toont lef bij het zoeken naar grenzen. Het werk balanceert tussen grafisch ontwerp en beeldende kunst. Tot slot is het mooie hiervan dat alle namen van alle kunstenaars van de salon door Marleen zijn verwerkt.

Met deze eervolle vermelding feliciteren we dus uiteindelijk niet alleen Marleen, maar ook alle deelnemende kunstenaars.

 

En dan nu de Pictura prijs:

Alle drie hebben we gehypnotiseerd staan kijken naar water. Stilstaand en stromend, vrij en gevangen, glinsterend opaal kleurig. Het beeld is een cirkel in een rechthoek, minimalistisch vol met associaties. De ingreep is eenvoudig: Frans van Lent heeft in de snelstromende Rio Segura een met stenen verzwaarde emmer geplaatst. Hiermee wilde hij een plek maken van soliditeit, rust en stilte. De stenen in de emmer blijven raadselachtige schimmen. Het hele beeld ademt mysterie.

De plek waar dit videowerk hangt is goed gekozen. Het lijkt terloops te zijn. Mee stromend met het binnenkomend publiek. Enigszins laag geplaatst, waardoor je het gevoel krijgt direct in de rivier te kijken.

Wij willen hierbij Frans van Lent van harte feliciteren met het winnen van de Pictura Prijs. En verheugen ons nu al op de soloshow die Frans hier gaat maken.

Proost!

download.png

Untitled (2021).
video: https://vimeo.com/853000404

bottom of page