top of page
PICTURA PRIJS  2024

Het is dit jaar de 15e keer dat de Pictura Prijs wordt uitgereikt. Een jury bestaande uit een oneven aantal mensen uit de kunstwereld beoordeelt het werk en kiest de winnaar.

JURY RAPPORT

03.11.2024

 

Beste allemaal,

 

Wij voelen ons, als juryleden, vereerd dat wij hier vandaag te gast mogen zijn. Pictura tekengenootschap bestaat dit jaar 250 jaar. 250 Jaar verschillende kunstvormen, technieken en kunstenaars, heeft mooi vorm gekregen in een klassieke salonpresentatie in uw grote salon.

Door deze salonpresentatie is van elke kunstenaar één werk te zien. 90 Kunstwerken in totaal. Het was voor ons een uitdaging om ieder individueel kunstwerk goed te bestuderen en te beoordelen. Door langer te kijken en opnieuw te kijken, werden we steeds nieuwsgieriger naar meer werk van elk van de deelnemende kunstenaars. De winnende kunstenaar krijgt immers carte blanche voor een eigen tentoonstelling.

We zijn deze dag gestart met het formuleren van zo objectief mogelijke criteria. Wat maakt de winnaar tot een winnaar? Dat willen wij als jury uit kunnen leggen. Wij kwamen uit op de volgende criteria:

· Authenticiteit

· Vakmanschap

· Relevantie voor deze tijd

· Persoonlijke en culturele context

· De potentie voor een eigen tentoonstelling

We maakten een individuele ronde om te kijken welk kunstwerk het meest tot de verbeelding sprak en legden dit naast elkaar. Het is belangrijk te weten dat we blind hebben gejureerd; zonder namen, voorkennis en achtergrondinformatie.

Het werd een interessant gesprek over onze gezamenlijke voorkeuren. Deze individuele voorkeuren hebben we vervolgens kritisch bevraagd.

Er zijn vier kunstwerken waar, we naast het winnende kunstwerk, lang over gesproken hebben. Die wijzen we bij het mondeling toelichten van ons rapport, graag aan u aan:

· Blauwdruk (bijna fotografisch) schilderij met huis en auto

· Groen zwarte tekening in witte lijst met dierfiguur in ‘troon’ met kind

· Metalen object met zilverkleurige ovaal, blauwe ‘knop’ en zwarte constructie

· Collageportret met vrouw, bloemen en gekanteld landschap.

Al deze kunstwerken verrasten door hun authenticiteit, vakmanschap, relevantie, betekenis en materialisatie…

Denkend aan de prijs; een solotentoonstelling volgend jaar is er een ander kunstwerk waar wij als juryleden, hoge verwachtingen van hebben. Wij denken verrast te worden door een tentoonstelling met een mix van authenticiteit, actualiteit, betekenis, interactiviteit en humor. 250 Jaar is terugkijken maar ook vooruitkijken. De gelaagdheid en de interactie met de kijker van

het winnende kunstwerk sprak ons erg aan. Met deze winnaar zien wij die blik in de toekomst van Pictura.

Wij kiezen als winnaar het kunstwerk in de vorm van een trekpop! Gefeliciteerd.

Wij bedanken alle kunstenaars voor deze mooie opdracht, de vier andere kunstenaars die ons extra uitdaagden tot gesprekken over kunst, Pictura voor hun enorme gastvrijheid en de winnende kunstenaar.

 

Namens:

Onno Poiesz, Rotterdams kunstenaar / maakt sinds 20 jaar wereldwijd kunst in de openbare ruimte

Helma Vlemmings, Curator bij museum iCOON Hoek van Holland / autonoom beeldend kunstenaar

Jojanneke Gijsen, Docent (Research) WdKA Willem de Kooning Academie Rotterdam / kunsthistoricus

Evelien.jpg

Evelien de Jong met Trekpop

PICTURA PRIJS / 2022

Het is dit jaar de 14e keer dat de Pictura Prijs wordt uitgereikt. Een jury bestaande uit een oneven aantal mensen uit de kunstwereld beoordeelt het werk en kiest de winnaar. De prijs bestaat uit een bedrag van 1500 euro en een (solo)tentoonstelling. De jury bestaat dit jaar uit: Wilma Sütö (curator moderne en hedendaagse kunst van het Dordrechts Museum) Akmar (kunstenaar, haar werk was te zien in ‘Then as Now’, Pictura, 2020) Rebecca Nelemans (kunsthistoricus en mede curator van de biënnale in Oosterhout) 

JURYRAPPORT

Wij als jury hebben met veel plezier de werken van De salon der leden bekeken. Dit jaar was het De salon der Leegte. Dit brede thema kan vanuit vele perspectieven benaderd worden. Deze veelzijdigheid is dan ook terug te zien in de tentoonstelling. Wij hebben in alle openheid gekeken naar de werken. Voor de Pictura Prijs zijn we alle drie eerst onafhankelijk van elkaar door de zalen gegaan om de kunst te bekijken. En hebben we ieder op eigen houtje een top 5 gekozen. Meteen waren we het eens: de eerste prijs is dan ook unaniem gekozen.

Maar eerst twee werken waar we ook niet omheen konden of wilden. Daarom hebben we ervoor  gekozen twee kunstenaars eervol te vermelden. De veelzijdigheid van de inzendingen wordt in deze keuze weerspiegeld. Qua medium en techniek.

Christina de Vos maakte het werk The Blind Painter. We zien een figuur met een blindengeleiden hond. De voorstelling is deels met grove steken op het doek genaaid. Die steken herinneren aan littekens, maar geven het doek ook een venijnige beet. Het werk heeft een autobiografische aanleiding, Christina de Vos kampte met oogproblemen. Zonder die persoonlijke geschiedenis te kennen waren wij als jury al geraakt door het sterke karakter van de figuren in haar werk die zowel menselijk als dierlijk zijn. Hun uitstraling is sterk en kwetsbaar, intiem en agressief. De Vos heeft een open manier van schilderen, maar gebruikt het materiaal ook om de betekenis op te roepen.

Christina gefeliciteerd met deze eervolle vermelding!

 

Het werk dat ook een eervolle vermelding verdient, was al zichtbaar op weg naar Pictura. In tegenstelling tot andere affiches communiceert het de Leegte zelf. Is het wel geschikt als affiche? In de tentoonstelling ontwikkelt het spel van weglaten zich nog verder. In twee gradaties kantelt het beeld naar nog meer leegte.

Marleen Oud toont lef bij het zoeken naar grenzen. Het werk balanceert tussen grafisch ontwerp en beeldende kunst. Tot slot is het mooie hiervan dat alle namen van alle kunstenaars van de salon door Marleen zijn verwerkt.

Met deze eervolle vermelding feliciteren we dus uiteindelijk niet alleen Marleen, maar ook alle deelnemende kunstenaars.

 

En dan nu de Pictura prijs:

Alle drie hebben we gehypnotiseerd staan kijken naar water. Stilstaand en stromend, vrij en gevangen, glinsterend opaal kleurig. Het beeld is een cirkel in een rechthoek, minimalistisch vol met associaties. De ingreep is eenvoudig: Frans van Lent heeft in de snelstromende Rio Segura een met stenen verzwaarde emmer geplaatst. Hiermee wilde hij een plek maken van soliditeit, rust en stilte. De stenen in de emmer blijven raadselachtige schimmen. Het hele beeld ademt mysterie.

De plek waar dit videowerk hangt is goed gekozen. Het lijkt terloops te zijn. Mee stromend met het binnenkomend publiek. Enigszins laag geplaatst, waardoor je het gevoel krijgt direct in de rivier te kijken.

Wij willen hierbij Frans van Lent van harte feliciteren met het winnen van de Pictura Prijs. En verheugen ons nu al op de soloshow die Frans hier gaat maken.

Proost!

download.png

Untitled (2021).
video: https://vimeo.com/853000404

bottom of page